Digilaw Blog

Боротьба з монополією Apple

Розробники мобільних додатків знають, що для того, щоб їх продукт “пропустив” App Store, необхідно щоб цей продукт відповідав правилам, які встановлюються Apple.

В інтернеті серед девелоперів весь час йдуть обговорення проблем, що пов’язані із видаленням або блокуванням додатків або навіть аккаунтів розробників. Найчастіше App Store посилається саме на порушенням їх правил. Тож, з якоїсь точки зору, це є диктуванням умов для “життєздатності” продукту не лише після його створення, але й після оновлення.

Одним з прикладів є гучний кейс між компаніями Epic Games та Apple. Epic Games у популярній грі Fortnite запровадила систему прямих платежів (Epic direct payment), яка дозволяє отримувати платежі напряму Epic Games, обходячи 20% комісія Apple. Оновлення були впроваджені як у версію для App Store, так і для Google Play. Apple та Google одразу видалили гру Fortnite зі своїх магазинів. У Apple зіслалися на те, що такі оновлення не були перевірені та схвалені Apple.

Epic Games подала позов до суду на компанію Apple посилаючись на те, що Apple порушує антимонопольне законодавство. У позові Epic наголошувало на те, що видалення Apple гри є ще одним прикладом використання можливостей Apple щодо накладення необґрунтованих обмежень та на можливість незаконного збереження 100% монополії на ринку платежів для iOS. Після чого у Apple почали погрожувати, що закриють обліковий запис розробника, але суд встановив, що Apple не може здійснити закриття такого запису Epic, але й відновити гру Fortnite не зобов’язаний до кінця судового провадження.

В свою ж чергу, Apple заперечує проти Epic вимагаючи відшкодування збитків через порушення контракту компанією та наголошує, що Epic бажає привернути до себе увагу через послаблення франшизи гри Fortnite. Також Apple подала до суду докази, які були спростовані Epic. Перш за все, Apple заявила, що Epic залишила у грі лише власний спосіб оплати та видалила можливість здійснення покупок через App Store. Але скріни з гри, що залишаються у мережі у відкритому доступі показують зворотне. По-друге, нібито оновлена версія гри була потенційно небезпечною, але ніяких доказів надано не було. По-третє, Apple надали статистику, де вбачається, що популярність гри за певний проміжок часу знизилася на 70%. У свою ж чергу у Epic зазначають, що за цей же проміжок часу популярність гри навпаки зросла на 39%.

Наступне слухання справи призначено на 3 травня 2021 року.
Але це не єдиний випадок, коли Apple намагається диктувати правила розробникам. Так у червні 2020 р., Apple погрожувало компанії Basecamp видалити додаток Hey, якщо компанія не додасть можливість здійснювати підписку через App Store (до цього підписку можна було придбати лише на сайті Неу).

Крім цього, компанія Spotify подала скаргу до антимонопольних органів ЄС проти Apple, яку до речі публічно підтримала компанія Schibsted. Spotify заявила, що Apple використовує свій App Store для придушення інновацій та обмеження споживацького вибору на користь власного сервісу Apple Music. Компанія Rakuten подавала аналогічну скаргу на Apple до ЄС, аргументуючи її тим, що для Apple неконкурентоспроможно брати 30% комісію з електронних книг продаж яких здійснюється через App Store при просуванні власного сервісу Apple Books. Тож у ЄС було розпочато антимонопольні розслідування відносно практики App Store та Apple Pay.

У цей же час, Судовий комітет Палати представників США опублікував висновок щодо того, чи порушують Amazon, Facebook, Apple та Google антимонопольне законодавство. “Розслідування виявило тривожну модель ділової практики, що погіршує конкуренцію та подавляє інновації” — заявила член Комітету Вал Демінгс. Висновок містить у собі конкретні рекомендації щодо політики, які можуть кардинально змінити роботу технологічної індустрії.
Зараз Apple піддається антимонопольному контролю у таких країнах як США, Великобританія, Франція, Германія, Австралія, Південна Корея, Японія. В свою ж чергу, Apple намагається запровадити низку нововведень задля уникнення санкцій з боку уряду таких країн. Apple пропонує оновлену версію iOS, яка буде пропонувати сторонні додатки при налаштуванні мобільних пристроїв та планшетів. Але досі невідомо в яких странах буде доступна така функція.

Тож зараз питання монопольного положення великих компаній у технологічній сфері стоїть досить гостро, що привертає увагу державних органів як США, так і ЄС. Можливо, у найближчий час, розпочнуться зміни, що суттєво змінять жорсткі вимоги та правила компаній “диктаторів”.

Коаліція APP FAIRNESS
Наприкінці вересня цього року великі компанії-розробники об’єдналися та створили некомерційну коаліцію проти жорсткого контролю додатків App Store. Однією з основних цілей коаліції є протистояння комісійним зборам, які отримує компанія у розмірі 30% шляхом здійснення оплати користувачами додатків саме через її систему. Крім цього, App Store контролюює усі завантаження користувачами операційної системи iOS додатків на свої пристрої.

Створення такой коаліції підтримують відомі міжнародні компанії, які й приєдналися до неї. Наприклад, Blockchain.com, Deezer, Epic Games, Tile, Spotify, а також скандинавський розробник Schibsted, також підтримали головні 10 принципів, що на їх думку, є найбільш справедливими для розробників та можуть надати рівні умови відносно бізнесу додатків. Зазначається, що розробники не повинні сплачувати несправедливі, необосновані та дискримінаційні збори або долі доходу, а також продавати через додатки те, що вони не хочуть продавати, у якості умови для отримання доступу до магазину додатків; розробники можуть використовувати не лише один ексклюзивний магазин; розробники можуть комунікувати із своїми користувачами напряму через додатки із законною та діловою метою і т.д. Такі принципи пропонується прийняти App Store та іншим онлайн-майданчикам.

Тож великі компанії об’єдналися задля того, щоб позбавити Apple монополії на ринку, але є велика вірогідність, що такі зміни можуть зачепити й інші відомі компанії.